Det pratas alldelens för lite om Jokkmokks Jocke!

Idag träffade jag en ny lärare som vi ska ha på kursen. Han ska till och med följa med på resan. Gilbert Corneliusson står det på hans namnbricka. Om bilder kan säga mer än tusen ord så kan även vissa namn också gör det. Hans är ett sådant. Han var med på min intervju. Bland de första han frågar mig är:


" Är du same?" Jag nekar och han blir lite besviken varpå en vild diskussion om Bror Hjort är en bra konstnär bryter ut. (en lite förklarning: jag är född i Jukkasjärviförsamling och i Jukkasjärvis kyrka finns en alternativ altartavla som Hjort har gjort.) Jag försöker hänga med i diskussionen och samtidigt försöker jag minnas vad min kusin sa om den för 4 år sedan. Det går sådär men som tur är blir det en kort diskussion och intervjun går vidare.


Nog om intervjun och åter till Gilbert. Gilbert kan vissa dagar tas som ett slem och det beror på att hans klädval inte alltid skulle platsa på en catwalk. Första dagen hade han en väldigt stor kortärmad skjorta som gick i regnbågens färger. Materialet glänste fint trots att den var urtvättad. Dagen till ära hade han knäppt upp skjortan ner till naven och för att skydda sin håriga binga hade han ett väldigt modernt nätlinne.


Idag kom han in i klassrummet som ett yrväder och började prata om Ecuador. Han hade med sig en påse med massa saker från landet och han bad oss att sätta våra händer bakom stolarna. Händerna fylldes med en sak från Ecuador som man skulle gissa vad det var för något. Det gick lagret runt och alla fick gissa vad det hade i sina händer. Jag hade ett halsband med en pelikan på. Någon annan hade ett stort frö som såg ut som ett hjärta. Han berätta att marsvin var de första djur som indianerna hade som husdjur och det är fortfarande populärt att äta marsvin. Det betyder att jag kommer äta Glänsis vänner. Känns lite konstigt men man får ta seden dit man kommer.


Gilbert är en väldigt varm person som har svårt att sluta prata när han väl har börjat. Idag var det nära att han pratade över lunchen och ingen hade mage att stoppa honom när han pratade över sista lektionen med en halvtimme. Någon borde ha gjort det för att det slutade att det skulle läsas 50 sidor i en bok. Plus två artiklar och plus ett reportage på några sidor över helgen. Och inte nog med det, efter man hade läst allt skulle man gå in och läsa ännu mer på en hemsida för att få en bredare bild. Precis vid dörröppningen hörde jag Gilbert påminna oss om att man skulle fundera över temat "min kultur".


Nej! Jag hade förträngt det! "Min kultur" inbär att jag ska göra en liten utställning om en dikt, band eller någon kulturellperson som har påverkat mig. Först ska det redovisas inför klassen och sedan ska det vara vimmeldagen då man har möjlighet att lära känna alla andra på skolan. Jag vill verkligen inte! Först tänkte jag ta något ironiskt som Adam Alsing och säga att Big Brother hade förändrat mitt liv. Men jag tror inte att folk hade fattat det och trott på fullaste allvar att jag gillar den groteska mannen. Eller så tar man någon som ingen känner igen som Jokkmokks Jocke. Det hade varit väldigt kul att stå därframme och dra en skröna om hur bra och djup Gulli- Gullan är och beskriv ingående hur hans medverkan i Här har du ditt liv har påverkat mig som person. Jag struntade även i den idén och nu har jag ingen aning vem eller vad jag ska ta. Det får bli morgondagens problem.           


Kommentarer
Postat av: Martin

Jag är riktigt nyfiken. Jag tar för givet att du spelar in din presentation och lägger ut den på bloggen så vi alla kan få del att ditt mästerverk

2009-08-29 @ 06:36:47
Postat av: Mats

Jag vill se bilder på Gilbert!

2009-08-29 @ 06:46:49
URL: http://crona.webblogg.se/
Postat av: Ida

Absolut! funderar på att att lägga ut det på youtube också så alla kan se mitt konstverk. Jag får väl ta ett smygbild på den mannen:)

2009-08-29 @ 12:22:54
Postat av: Karin

2009-08-29 @ 16:54:23
Postat av: Karin

Sorry, råkade trycka enter.



Det här är väl inget problem? Du väljer såklart Albert Einstein. Det är klart att den fotoelektriska effekten förändrade ditt liv. Till redovisningen klipper du ut den lilla faktarutan ur Physics och läser innantill samt skickar runt den lilla svartvita bilden på honom. Det gäller att visa dem tidigt vem du är: en teknolog! ;-)



PS. Jag tycker Gilbert låter som en kultur-klon av Mark-Magnus...

2009-08-29 @ 16:59:19
Postat av: Martin

Alternativt tar du Niels Bohr och berättar passionerat om hur kvantmekanikens icke-deterministiska värd förändrade din världsbild. Framförallt bör du djupgående förklara Köpenhamnstolkningen och samtidigt ge Einstein en känga för att han aldrig accepterade den.

2009-08-30 @ 12:18:13
Postat av: Erik

Var tvungen att googla den där Gilbert Corneliusson då han dök upp på en språkkurs jag går för ett tag sedan. Din beskrivning av hans klädstil verkar även gälla utanför skolbyggnaden då han infinner sig på kursen i högst avvikande klädsel. Personlig hygien verkar inte stå högst på dagordningen för alla människor har jag fått erfara, tyvärr.

2010-04-26 @ 23:07:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0