Är det bara jag eller luktar det inte prinsesstårta?

Det är alltid spännande att kommer till nya plaser och känna på hur det luktar där. Jag vet att det låter flummigt men lukten är det enda sinnet som är direktkopplat till minnen utan att kloka hjärnan lägger sig i. Det är därför vissa kan tycka att något luktar spya medan andra tycket det luktar som en sommaräng. Det är därför jag luktar på alla nya ställen, för på så sätt få information om atmosfären.

Jag tror att mitt luktintresse(om man kan kalla det för intresse) kommer ifrån en gammal lärare jag hade från 1 till 3. Hon sa allt att vi skulle lukta på våra nya böcker som vi hade. Hon tyckte att det luktatde så gott med svarttrycket och alla andra kemikalier. Jag tror allvarligt på att hon blev hög på denna doft. Hon hade alltid ett stort vilt hår som vägrade tämjas. Precis som det blir för många som har ramlat för djup ner i Absolutfalaskan. Samtidigt hade hon samma problem som mig när ölen har blivit för många, man sjunger för högt och allt för gräsligt. Skillnaden är att jag tar i allt jag kan på dansgolvet medan hon tar i för kung och fosterland  vid hennes lilla piano i ett tyst klassrum där eleverna göra allt som står i deras makt för att inte skratta ihjäl sig. 

De fösta dagarna jag var här var det väldigt varmt. Solen gassade och jag höll på att smälta bort. På vägen hem från Coop går jag på  en cyklebana som har många träd och buskar runt sig. Jag tar ett djup andetag och jag för en känsla av att jag är utomlands. Anledningen är denna tryckande värme finns inte Kriuna. Där är det sällan så varmt och om det skulle vara det så blåser det alltid en frisk vind som svalkar en. En annan sak som förstärker känslan är att det är varken fjällbjök, rönn eller tall som är runt omkring mig. Vilket är Kirunas trädfauna och de enda trädarterna jag kan. 

När jag kommer in hallen möts jag av en obstämt doft. Något som retar mig otroligt. Det är inte hemtrevligt doft snarare doftar det något ofärdigt. Jag lämnar mina varor i köket och öppnar dörren till mitt rum. En doft av varm härsken prinsesstårta slår emot. En doft som jag alltid blir illamående av. Känslan av att tvinga i sig grädden som bara växer i munnen och samtidigt som man ska vara trevlig. Det är den minnesbilden jag får varje gång jag öppnar min dörr. Jag misstänker att doften kommer ifrån en blomma som fanns i rummet när jag flyttade hit. Det är en stor blomma som spretar åt alla håll. Min mamma är helt övertygade om att det är en Haschblomma. Något jag stark betvivlar. Men vi får se när blommorna kommer.

Det blev lite flummigt skrivit idag men så går det om man luktar allt för länge på konstiga växter....

Kommentarer
Postat av: riddarn

Hej! Nu har jag läst i din blogg! kul!

ha det bra

kram

2009-08-16 @ 08:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0